Wielkanoc – Liczenie pisanek 30.03.2021
Rozwijanie sprawności fizycznej
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
Słuchanie piosenki – Koszyczek dobrych życzeń
https://www.youtube.com/watch?v=7TZOcP5tKhY
Koszyczek dobrych życzeń
Siedzi biały, cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiech i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: O! Kto to wszystko będzie jadł?
———
Ref: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
———
Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?
Ref:
Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek pożyczę kolory,od baranka życzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
Ref:
Rozmowa na temat piosenki
– Co znajduje się w koszyczku, o którym jest mowa w piosence?
– Co znaczą w piosence słowa ,,koszyczek dobrych życzeń”?
Ciekawostki na temat pisanek
Pisanki powstają poprzez pisanie na skorupce gorącym woskiem, a następnie zanurzenie w zimnym barwniku. W miejscu nałożenia wosku barwnik nie wchłania się w skorupkę. Do rozprowadzania wosku używa się igieł, szydełek, patyczków oraz innych narzędzi.
Kraszanki powstają poprzez zafarbowanie skorupek jaj w barwniku.
Drapanki (odmiana kraszanek) – w zabarwionej skorupce wydrapuje się wzorki za pomocą ostrego narzędzia.
Oklejanki powstają poprzez oklejenie skorupek jaj różnymi materiałami (włóczką, wełną, skrawkami tkanin, wycinankami z kolorowego papieru, itp.)
Zadanie matematyczne
Proszę, by dziecko razem z zającem : ) , policzyło pisanki znajdujące się w każdym koszyku.
Praca plastyczna – Pisanka
Proszę, by dziecko wycięło pisankę i ozdobiło zgodnie z wzorem lub według własnego pomysłu (dzieci w wieku czterech lat).
Proszę, by dziecko wykonało kolorowankę wodną (dzieci w wieku pięć lat). Malujemy ją wodą przy użyciu pędzli. Określamy kolory pisanki.
Życzę miłej pracy : )