Pan Doremi

Dzień dobry 🙂 Kochane Motylki, dzisiaj kolejne muzyczne spotkanie, które zaczniemy od wiersza.

  1. Poproś rodzica, aby przeczytał Ci wiersz:

Odpowiedz na pytania:

  • Z kim grał i śpiewał pan Doremi?
  • Ile córek miał pan Doremi?
  • Wymień te imiona lub ich skróty, które zapamiętałeś,
  • Popatrz na ilustracje córek: wskaż tę, która jest najniższa, tę, która jest najwyższa, z czerwoną kokardką na włosach, z najdłuższymi warkoczami, w żółtej sukience. Co możesz powiedzieć o trzeciej i piątej dziewczynce? Opowiedz jak wyglądają,
  • Co wynalazł pan Doremi?
  • Powtórz: Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si.

Te nazwy tworzą w muzyce GAMĘ.  Gama – to rodzina ośmiu dźwięków, przy czym dokładnie jest ich siedem, a ósmy jest powtórzony . Wejdź na stronę interaktywnego pianina, które poznałeś w poniedziałek. Zagraj dźwięki: C,D,E,F,G,A,H,C. To jest właśnie gama, spróbuj zagrać jeszcze raz śpiewając: Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si, Do.

2. Aby powstała muzyka, ktoś musi ją skomponować. Osoba, która pisze muzykę to kompozytor. Trudne słowo? Powtórz z podziałem na sylaby. Ty też możesz być kompozytorem – zagraj na pianinie melodię według własnego pomysłu i uznania 🙂 Melodia może być szybka, wolna, wesoła, smutna. A jaka jest Twoja?

3. Muzyczna ciuciubabka – poproś mamę, tatę lub rodzeństwo, aby pobawili się z tobą. Potrzebny będzie szal oraz instrument, który masz w domu lub łyżki, klucze – coś, co wydaje dźwięk. Szalem (lub chustą) zasłoń oczy i nie podglądaj 🙂 Teraz druga osoba gra na instrumencie, a Twoim zadaniem jest iść tam, gdzie słyszysz dźwięk. Potem zamieńcie się miejscami.

4. Przygotuj z rodzicem lub rodzeństwem przedmioty, które wydają dźwięki, np. 2 klocki, gazetę, klucze, garnek i łyżka drewniana, 2 pokrywki itp. Najpierw zagraj i posłuchaj, jaki dźwięk wydają te przedmioty. Teraz zakryj oczy szalem (chustą), druga osoba niech wydobędzie dźwięk z wybranego przedmiotu, Twoim zadaniem jest odgadnięcie, co właśnie zagrało. Jeśli odgadniesz – zamieniacie się rolami 🙂

5. Przypomnij sobie nazwy instrumentów, na których grają dzieci. Naśladuj ruchem grę na tych instrumentach.

5. Zaśpiewaj głosami zwierząt do melodii „Wlazł kotek na płotek”:

6. Wykonaj wybrane zadania:

Pokoloruj obrazek
Podziel nazwy instrumentów na sylaby, w okienkach narysuj tyle kresek, ile jest sylab. Możesz pokolorować instrumenty.
Rysuj po śladzie
Znajdź przedmioty, policz i wpisz odpowiednią cyfrę