W marcu jak w garncu

Dzisiaj spróbujemy odszyfrować znaczenie znanego przysłowia ‘W marcu jak w garncu”

  1. Na początek zagadki dla dzieci:

    Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy.
    Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy.

    / SŁOŃCE/

    Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała?
    Płynie po niebie, znasz ją i wiesz,

że gdy jest ciemna,
Będzie z niej padał deszcz.

/CHMURA/

Nie deszcz i nie grad, pada z nieba, bieli świat.
Biały jest jak mąka, albo drobna kasza
Gdy zaściele ziemię na sanki zaprasza.

/ŚNIEG/

Co to jest odgadnij!
Pada z chmury na dół.
Jest tylko na dworze. Suchy być nie może!

/DESZCZ/

Jasny zygzak na ciemnym niebie,
Może podczas burzy przestraszyć i ciebie!

/PIORUN, BŁYSKAWICA/

Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna?
Dmucha, szarpie, czasem rwie. Po co? Za co? Kto go wie?

/WIATR/


Pytania do dzieci:
Z czym kojarzą wam się te odgadnięte hasła?
Jaką pogodę najbardziej lubicie i dlaczego?

 2. Posłuchajcie wiersza „Marzec”.

MARZEC

Marzec ma ogromny garniec.
Mieszka w nim przez całe noce,
Wieje w garncu nieustannie
Syczy cos i bulgocze.
– Powiedź, Marcu,
Co masz w garncu?
– Mam składniki różnorodne:
Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
Chmury, słońce, śnieg i wodę- z nich przyrządzam Wam pogodę.

Porozmawiajcie na temat wiersza:
Do kogo porównany był marzec w wierszu?
Jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec?
Jaką potrawę ugotował?
Jaką pogodę obserwujemy wczesną  wiosną?

Wniosek:
POGODA MARCOWA JEST ZMIENNA I KAPRYŚNA

3. Porozmawiajcie o prognozie pogody:
Czy ważne jest to , aby wiedzieć wcześniej o prognozie pogody?
Komu potrzebne są te wiadomości i gdzie można je usłyszeć? Czy wiecie jak można przedstawić na obrazku: burzę, wiatr, deszcz, śnieg, słońce, zachmurzenie?

4. Zabawa w prezentera pogody – posłuchajcie prognozy pogody w TV. Sami spróbujcie opowiedzieć o tym, jaką pogodę mamy dzisiaj.

5. Możecie narysować symbole pogodowe: słońce, chmury, zachmurzenie, deszcz, śnieg i wyciąć je. Następnie wziąć duży garnek z kuchni, drewnianą łyżkę i pobawić się w wiosennego kucharza 🙂

 
6.  Zachęcam dzieci do prowadzenia kalendarza pogody. Bardzo łatwo jest go zrobić 🙂 Wystarczy na kartce wypisać dni tygodnia i przy nich narysować zaobserwowane zjawiska pogodowe.


7. Na koniec zasłużony relaks – masaż na plecach w parach (najpierw wykonuje rodzic na plecach dziecka, potem dziecko na plecach rodzica).

Jaka dziś pogoda?
Może słońce świeci?- okrężne ruchy dłońmi
Albo deszczyk kropi?- uderzenia opuszkami palców
Nie to deszczyk buty topi- szybkie i mocne ruchy palców
Może ulewa nas zalewa?- oklepywanie dłońmi
Lub piorun trzaska w drzewa?- lekkie klaśnięcie w dłonie
Potem w ziemie szybko leci- opadnięcie dłoni na plecy
Jak się czują wszystkie dzieci?- masowanie po szyi.

Miłego dnia!