Wiosna na wsi – Tyle stóp, tyle kroków 13.04.2021
Zabawy ruchowe – Ćwiczenia z liczeniem w podskokach
Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości
- Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą
Prosimy dziecko, by zmierzyło szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc. Rodzic − robi to samo.
Dlaczego wyszły różne wyniki?
Czy wasze stopy są jednakowej długości?
2. Mierzenie długości dywanu krokami
Prosimy dziecko, by zmierzyło długość dywanu krokami, głośno licząc. Rodzic – robi to samo.
Dlaczego wyszły różne wyniki?
Z czym jest związana długość waszych kroków?
3. Pokaz linijki, miarki krawieckiej
Mierzenie linijką długości małego dywanu
Prosimy dziecko, by zmierzyło długość małego dywanu linijką, głośno licząc. Rodzic – robi to samo.
Czy wyniki wyszły różne?
Dlaczego wasze wyniki były jednakowe?
Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza – Podwórkowa awantura
Kura gdacze, kaczka kwacze – goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy:
mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio gęsi, a sio, kury!
– Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.
Rozmowa na temat treści wiersza
Rodzic/opiekun wyjaśnia niezrozumiałe zwroty, a następnie pyta:
- Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
- Jakie zwierzę próbował je uspokoić?
- W jaki sposób to zrobiło?
Wycieczka na wieś – opowieść ruchowa przy muzyce
Proszę, aby osoba dorosła przygotowała nagranie wesołej melodii oraz bębenek (miska + łyżka drewniana : ) ).
Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dziecko maszerują za Rodzicem w rytmie wybranego przez niego nagrania wesołej melodii). Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (Rodzic wymienia nazwy gatunków zwierząt, dziecko naśladuje ich charakterystyczne głosy). Patrz, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dziecko robi daszek nad oczami, spogląda w górę. Następnie w rytmie bębenka poruszają się za Rodzicem, naśladując charakterystyczne ruchy i klekot bociana). Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Dziecko przechodzi do przysiadu, słychać ciche dźwięki bębenka. Na hasło: Rośniemy, dźwięki stają się coraz głośniejsze, dziecko powoli wstaje). Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (Charakterystyczny rytm bębenka zachęca do podskoków – dziecko naśladuje ruchy zająca. Ponownie słychać nagranie wesołej melodii). W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Pociecha unosi ręce w górę, naśladuje otwierające się do słońca kielichy kwiatów). Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Dziecko kładzie się na plecach. Umieszcza ręce na przeponie i miarowo oddycha).
Na podwórku – utrwalenie słów i linii melodycznej piosenki
Karty pracy, cz.2 , s. 34-35 (dzieci w wieku czterech lat – jeśli pociecha wcześniej nie wykonała zadań : ) ).
Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 69-70 (Karty pracy – Nowe przygody Olka i Ady )
Zwierzęta hodowlane – propozycje pracy plastycznej
Pan kogut i jego rodzina – praca plastyczna z 12.04.2021 (pojawiły się ostatnio drobne kłopoty techniczne).