Wszystko może być muzyką
Dzień dobry 🙂 Motylki, dzisiaj pokażę Wam, że nie tylko instrumenty mogą tworzyć muzykę 🙂
- Poproś rodzica, aby przeczytał Ci tekst „Rozśpiewany blok:
„Gdy zostaję w domu sam,
wtedy własny koncert mam,
bo z każdego kącika
wyskakuje muzyka.
Stuka okno, skrzypią drzwi,
każda rura śpiewa mi,
w krainie słychać gruby głos
i za ścianą kicha ktoś!
Stuka okno, skrzypią drzwi,
każda rura śpiewa mi,
szczeka pies i miauczy kot,
rozśpiewany jest nasz blok!
Gdy zostaję w domu sam,
to z muzyką w berka gram.
Siedzę sobie cichutko,
łapię nutkę za nutką”.
Jakie odgłosy słychać było w domu?
Zamknij oczy i posłuchaj… Co słyszysz? Może śpiew ptaków za oknem? Przejeżdżający samochód? Albo gwiżdżący czajnik lub kapiącą wodę?
2. Teraz będziesz muzykiem. Idź do kuchni i przynieś: mały garnek, miskę, pokrywki, drewniane łyżki, metalowe łyżki. Sprawdź, jaki dźwięk wydają te poszczególne przedmioty uderzając: łyżką o łyżkę, o garnek, miskę, pokrywkę o pokrywkę itd.
3. Zaśpiewaj piosenkę „Wlazł kotek na płotek” równocześnie wystukując jej rytm – możesz użyć łyżek, pokrywek, tarki itp., wg wyboru.
4. Stwórz trzy niekonwencjonalne instrumenty muzyczne i wykonaj zadania ruchowe, zaproś do zabawy rodzica lub rodzeństwo. Kiedy usłyszysz poszczególne dźwięki wykonaj zadania:
- zgniatanie kartki (gazety), pocieranie jej – pełzaj jak wąż po podłodze,
- szybkie uderzenie plastikowymi zakrętkami o siebie – skaczesz, jak wróbelek,
- uderzanie dużymi klockami o siebie – chodzisz na czworakach jak niedźwiedź.
5. Jednymi z najwspanialszych muzyków na świecie są ptaki. Wydają one różne dźwięki, przez co tworzą wspaniałe koncerty 🙂 Posłuchaj:
Jeśli możesz, idź na spacer do lasu. Zamknij oczy i posłuchaj ptasiego śpiewu 🙂
5. Policz ptaki, które dzisiaj rano śpiewały w moim ogrodzie, napisz cyfrę 8 w okienku, a następnie pisz po śladzie:
6. Obejrzyj bajkę „Pomysłowy Dobromir” , zwróć uwagę na to, w jaki sposób chłopiec stworzył instrumenty:
7. Wykonaj wybrane zadania: