Wszystko może być muzyką

Dzień dobry 🙂 Motylki, dzisiaj pokażę Wam, że nie tylko instrumenty mogą tworzyć muzykę 🙂

  1. Poproś rodzica, aby przeczytał Ci tekst „Rozśpiewany blok:

„Gdy zostaję w domu sam,
wtedy własny koncert mam,
bo z każdego kącika
wyskakuje muzyka.

Stuka okno, skrzypią drzwi,
każda rura śpiewa mi,
w krainie słychać gruby głos
i za ścianą kicha ktoś!
Stuka okno, skrzypią drzwi,
każda rura śpiewa mi,
szczeka pies i miauczy kot,
rozśpiewany jest nasz blok!

Gdy zostaję w domu sam,
to z muzyką w berka gram.
Siedzę sobie cichutko,
łapię nutkę za nutką”.

Jakie odgłosy słychać było w domu?

Zamknij oczy i posłuchaj… Co słyszysz? Może śpiew ptaków za oknem? Przejeżdżający samochód? Albo gwiżdżący czajnik lub kapiącą wodę?

2. Teraz będziesz muzykiem. Idź do kuchni i przynieś: mały garnek, miskę, pokrywki, drewniane łyżki, metalowe łyżki. Sprawdź, jaki dźwięk wydają te poszczególne przedmioty uderzając: łyżką o łyżkę, o garnek, miskę, pokrywkę o pokrywkę itd.

3. Zaśpiewaj piosenkę „Wlazł kotek na płotek” równocześnie wystukując jej rytm – możesz użyć łyżek, pokrywek, tarki itp., wg wyboru.

4. Stwórz trzy niekonwencjonalne instrumenty muzyczne i wykonaj zadania ruchowe, zaproś do zabawy rodzica lub rodzeństwo. Kiedy usłyszysz poszczególne dźwięki wykonaj zadania:

  • zgniatanie kartki (gazety), pocieranie jej – pełzaj jak wąż po podłodze,
  • szybkie uderzenie plastikowymi zakrętkami o siebie – skaczesz, jak wróbelek,
  • uderzanie dużymi klockami o siebie – chodzisz na czworakach jak niedźwiedź.

5. Jednymi z najwspanialszych muzyków na świecie są ptaki. Wydają one różne dźwięki, przez co tworzą wspaniałe koncerty 🙂 Posłuchaj:

Jeśli możesz, idź na spacer do lasu. Zamknij oczy i posłuchaj ptasiego śpiewu 🙂

5. Policz ptaki, które dzisiaj rano śpiewały w moim ogrodzie, napisz cyfrę 8 w okienku, a następnie pisz po śladzie:

6. Obejrzyj bajkę „Pomysłowy Dobromir” , zwróć uwagę na to, w jaki sposób chłopiec stworzył instrumenty:

7. Wykonaj wybrane zadania:

Rysuj po śladzie. Jaką cyfrę przypominają Ci skrzypce?
Policz instrumenty i wpisz odpowiednią cyfrę
Pokoloruj wg instrukcji
Zaznacz odpowiednią cyfrę
Policz instrumenty i wpisz cyfrę
Pokoloruj tyle instrumentów, ile jest kropek
Połącz instrument z jego cieniem