Słoneczka

Ćwiczymy motorykę dużą

Tym razem podnosimy woreczki palcami stóp i podajemy sąsiadowi. Przy okazji uczymy się samodzielnego zdejmowania i zakładania skarpetek.

Propozycje zabaw i ćwiczeń:

  • równoważne – wchodzenie i schodzenie po schodach, stanie na jednej nodze
  • naprzemienne uderzanie o podłoże palcami i piętami;
  • podnoszenie przedmiotów, zwijanie palcami ręcznika palcami stóp;
  • bieg: swobodny; po wyznaczonej prostej ścieżce; po obwodzie koła, slalomem; na wprost jeden za drugim bez wyprzedzania, wężykiem z pokonywaniem i przekraczaniem przeszkód;
  • chód: po wyznaczonym torze (prosta ścieżka, mostek, prosty tor przeszkód); energiczny, ciężki, lekki, łagodny, koci, gąsienniczy, we wspięciu (ruchy delikatne i dynamiczne); z omijaniem przeszkód (Uwaga kałuża!); do przodu, na boki, do tyłu (z asekuracją); po wyznaczonej linii, obok taśmy; po wąskim prostym lub krętym torze;
  • wchodzenie na górkę, schodzenie z niej;
  • chwytanie palcami stóp lekkich przedmiotów (stopa za stopą), próby utrzymania równowagi z rękami uniesionymi w bok; podrzucanie lekkich przedmiotów palcami stóp;
  • czworakowanie: tyłem, ze zmianą kierunku, slalomem lub omijaniem przeszkód, po ławeczce lub pniu drzewa;
  • naśladowanie zwierząt (Pokaż, jak kotek chodzi i jak się myje; Pokaż jak skacze żaba, Pokaż jak bocian chodzi po łące i łapie żaby);
  • ćwiczenia kończyn górnych: krążenia, opadanie ramion, wymachy rąk, lekkie klaskanie, lekkie uderzanie dłońmi o podłogę, uda i kolana; dotykanie dłońmi różnych części ciała (także w powtarzającym się rytmie, np. głowa, brzuch, kolana, stopy); krążenia dłońmi; wystukiwanie rytmu bokiem dłoni, palcami;
  • doskonalenie ogólnej motoryki i poczucia rytmu, likwidowanie niezborności ruchowej;
  • krążenie, skłanianie głowy w różnych pozycjach;
  • podnoszenie przedmiotów i układanie ich w wyznaczonym miejscu;
  • podrzucanie piłki, woreczka, większej lub mniejszej zabawki;
  • podskoki, przeskakiwanie przez linię narysowaną na podłodze, skakankę;
  • pokonywanie trudniejszych torów przeszkód, wymagających koordynacji ruchów (bieg wężykiem, przenoszenie woreczka, przejście przez otwór, pokonanie dowolnie ustawionej przeszkody, np. przejście pod krzesłem);
  • przekładanie dowolnego przyboru pod ugiętymi kolanami w trakcie leżenia na plecach;
  • ruchy naprzemienne nóg podczas leżenia na plecach: w górę, w dół, w lewo, w prawo;
  • toczenie piłki średniej wielkości;
  • toczenie drewnianych pałeczek, kulek obiema stopami jednocześnie, naprzemiennie, do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo;
  • turlanie piłki do celu w chodzie i w biegu;
  • ustawianie się w rzędzie (jedno dziecko za drugim), dwurzędzie (parami), szeregu (jedno obok drugiego);
  • wyrabianie płynnych, szerokich i spokojnych ruchów ramienia i przedramienia;
  • „Rób to co ja” – siadanie, wstawanie, klaskanie;
  • zabawy z piłką: toczenie, podawanie, chwytanie, kopanie piłki;
  • zabawy: „Jesteś drzewem”, „Jesteś bocianem” – stanie na jednej nodze, odpowiednia pozycja ramion (ramiona w bok).